Slot Volkswagen Passat 3B5

Een paar weken geleden besloot ik dat het toch wel fijn zou zijn om mijn auto ook via de bijrijderskant op slot te kunnen doen. Omdat ik het vermoeden had dat dit probleem door kapotte onderdelen in het slot zelf veroorzaakt werd, heb ik een reparatiesetje besteld.

Wat heb ik gebruikt?
– Een reparatie-setje voor mijn slot
– Torx T20 bitje
– Schroevendraaier (platkop)
– Heul veul geduld. Echt, het terugplaatsen van het veertje is echt. Heel. Erg. Naar.

wpid-wp-1400701660789.jpeg

Je begint bij de deur. Draai het (Torx T20) schroefje wat het dichtste bij de deurklink zit een paar slagen (maar niet helemaal!) los. Let hierbij op dat je deze schroef niet volledig losdraait, dan valt ‘ie namelijk in de deur (en dat is best vervelend). Het kan overigens zo zijn dat de schroef achter een plastic dopje te vinden is (in dat geval: mazzelaar! Dopje niet kwijtraken he?).

wpid-wp-1400701797322.jpeg

Een stukje momenteel nutteloze informatie: Ik heb voor de overige slot-gerelateerde schroeven een speciaal bitje moeten kopen en kan zeker aanraden om deze ook te halen wanneer je ooit de rest van het slot los wilt halen. In het Engels heet het een “Spline bit”, het is een twaalfpuntig bitje maat M8. Ik ben bij mijn zoektocht naar de juiste naam o.a. de volgende benamingen tegengekomen: XZN bit, veeltand bit, multitorx en spline.

Goed, het slot loshalen dan. Je kunt zacht aan het slot-gedeelte van de deurklink (buitenkant) trekken totdat deze uit de deur komt zetten. Het helpt soms om ook de deurklink zelf even “open” te houden (deurklink naar buiten halen alsof je de deur wilt openen). Om het slot helemaal uit de deur te krijgen, is het aan te raden om de sleutel in het slot te steken en hierbij de sleutel een stukje te draaien. Het is mogelijk dat je even moet zoeken naar de juiste “sleutelpositie” voordat het slot helemaal uit de deur wil komen.

image
Foto boven: het gedeelte waar je de sleutel normaliter in steekt kun je uiteindelijk uit de deur halen. De deurklink zelf blijft in dit geval zitten.

 

wpid-wp-1400701871307.jpeg

Uiteindelijk heb je dan de sleutel, het kapje en het slot in je handen 🙂

image

image

Ik heb hierna de sleutel uit het slot gehaald en het kapje van het slot gehaald. Het (bij mij blauwe) kapje zit met twee “schuifjes” op het slot geklikt, licht optillen (met een platkop-schroevendraaier) van de schuifjes was voldoende om het kapje los te krijgen.
image
Er zat behoorlijk wat meuk (rotzooi) tussen het kapje en het slot, dit heb ik schoongemaakt.
image

Foto boven: het slot zonder het kapje.

wpid-wp-1400702077229.jpeg

Het slot (hier nog in elkaar) en het reparatie-setje wat ik gekocht heb.

wpid-wp-1400702102881.jpeg

Begin nu het slot los te halen. Er zit een U-vormige afsluiting aan de onderkant van het “staafje”. Deze kun je naar achteren schuiven (evt met behulp van een schroevendraaier). Als het schuifje niet los wil, kan het helpen om het staafje iets richting slot te duwen (zodat je het veertje in het slot iets opdrukt). Het schuifje kan nu makkelijker los komen.

 

wpid-wp-1400702137933.jpeg

Dit zijn de onderdelen die ik hierna los had…
image

En natuurlijk het slot-gedeelte zelf.

image

Links de onderdelen die nog in mijn slot aanwezig waren, rechts de nieuwe onderdelen… Hmm.

image

Als je nog iets moet vervangen in de cilinder, dan kun je de sleutel in het slot steken en draaien. De cilinder komt er nu uit zetten.

wpid-wp-1400702285551.jpeg

Let op: er zitten losse schuifjes in de cilinder. Deze schuifjes kunnen uit de cilinder springen, wat best vervelend is (vooral wanneer je niet weet in welke volgorde ze zaten). Ik stop de cilinder daarom mooi weer in z’n huisje, om domme ongelukken te voorkomen 🙂

wpid-wp-1400710389404.jpeg

Hierna begin je de onderdelen voor het slot weer in elkaar te zetten. Het kan helpen om even zonder veer te oefenen hoe alles in elkaar hoort te vallen, om jezelf frustratie te besparen. Je begint met het rondje waarbij 2 pinnetjes omhoog staan.

image

 

Hier plaats je de veer op. (Foto is helaas niet erg scherp).

 

image

Uiteindelijk sluit de grotere metalen circel de boel af, hier hoort echter ook het staafje nog tussen. Het staafje moet je dus in de foto boven “er nog even bij denken”. Het laatste onderdeel wat je erop schuift is het U-klemmetje (wat je ook als een van de eerste dingen losgehaald hebt).

Ja. Dit gedeelte is vervelend. Het veertje past eigenlijk maar op één manier tussen alle onderdelen – anders krijg je het geheel neverdenooitniet dicht. Er is behooorlijk wat kracht voor nodig om het veertje op te drukken. Ik heb zelf uiteindelijk vijf (!!!) uur lang aan lopen modderen, voordat mijn man thuiskwam (die het vervolgens binnen 10 minuten voor elkaar had). Ik heb hierbij het veertje meerdere malen bijna in mijn oog gehad, bijna verdraaid met een tang… Uiteindelijk bleek het veertje opdrukken met een schroevendraaier (verrassing… platkop!) het beste te werken. Maar wat kracht in je vingers is dus behoorlijk essentieel…

Je stapelt dus als volgt op: eerst het ringetje met de 2 uitstekende puntjes, dan de veer, dan het staafje, de veer opspannen (met bijvoorbeeld een schroevendraaier), het grotere ringetje over het staafje heen en aandrukken en vervolgens alles vastzetten met het U-vormige schuifje. Ta-daa!
image

Het gehele slot terugplaatsen in de deur en de Torx-schroef weer aandraaien. Klaar!

4 gedachten over “Slot Volkswagen Passat 3B5

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.